Bliksembeveiligingsinstallatie gemeentehuis

De afgelopen jaren zijn er steeds meer installaties op het dak van het gemeentehuis geplaatst. Inmiddels liggen er ca. 600 zonnepanelen op het dak en staan er 2 warmtepompen en diverse koelmachines op het dak. Daarmee is de kans dat overspanningen als het gevolg van een blikseminslag het gebouw binnendringen groter geworden. Gebouwbeheer heeft het bliksemrisico  laten beoordelen. Uit deze risicobeoordeling volgt dat zonder bliksembeveiligingsvoorzieningen het bliksemrisico hoog is. Maatregelen om het gebouw te beschermen tegen de gevolgen van directe blikseminslag zijn noodzakelijk. Met een bliksembeveiligingsinstallatie worden de risico’s in voldoende mate gereduceerd. Hiervoor is een investering noodzakelijk van €31.000,-. Dit bedrag wordt in 15 jaar afgeschreven en de jaarlijkse lasten ad. € 1.800 zullen worden verwerkt in de (nog op te stellen) programmabegroting 2019-2021.

Brandmeldinstallatie gemeentehuis

De brandmeldinstallatie van het gemeentehuis heeft een verplichte en directe doormelding naar de Regionale Alarm Centrale van de brandweer. Voor een dergelijke installatie geldt een verplicht inspectiecertificaat. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de brandmeldinstallatie, maar ook naar alle aanvullende voorzieningen voor een brandveilig gebouw. Met de inspectie van het gemeentehuis zijn een aantal noodzakelijke maatregelen voorgeschreven. Dit om de brandveiligheid van het gebouw te kunnen waarborgen en de directe doormelding naar de brandweer te kunnen voortzetten. Voorgesteld wordt het gevraagde budget van €11.500 op te vangen uit het exploitatiesaldo 2018.

A+O fonds

De financiering van het A+O fonds (Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds gemeenten) is gewijzigd. In het verleden werd het fonds rechtstreeks gefinancierd vanuit het gemeentefonds, maar nieuwe regelgeving vraagt om een andere route. Vanaf 2018 moet de A+O door de gemeente zelf worden betaald door de gemeente. De gemeente ontvangt hiervoor geld via het gemeentefonds. Voorgesteld wordt een extra budget beschikbaar te stellen van € 18.093 en dit bedrag te dekken uit de algemene uitkering van het gemeentefonds.

Doorontwikkeling digitale dienstverlening

De ontwikkeling van de digitale informatie voorziening aan het bestuur, de inwoners en bedrijven van Noordoostpolder en overige belanghebbenden worden de komende jaren verder vorm gegeven. De reacties op de pilot voor de nieuwe digitale begrotingsopzet voor de begroting 2018 – 2021 en voor de website van deze begroting, wees uit dat de gekozen vorm op een positieve wijze voorziet in de informatiebehoefte van de producten van de begrotingscyclus. De ontwikkeling is doorgetrokken naar de Voorjaarsrapportage en nu is er ook het voornemen om de jaarstukken 2018 via de nieuwe digitale vorm aan te bieden en op de website te zetten. Het ontwikkelen van de opstelling- en samenstellingsarchitectuur vergt een investering van maximaal € 50.000.