Wat willen we bereiken?
Speerpunt | Toelichting | ||
---|---|---|---|
01 - Vitale samenleving | We benutten het zelf oplossend vermogen van de samenleving. Daarbij stimuleren wij vitale inwoners om activiteiten te organiseren voor meer kwetsbare inwoners. Inwoners nemen eigen verantwoordelijkheid. Zij zijn oplossingsgericht, signaleren wat nodig is en zetten zich in voor anderen. De gemeente ondersteunt oplossingen die passen bij de samenleving. De gemeente zorgt voor een gevarieerd aanbod van eenvoudig toegankelijke voorzieningen. | ||
02 - Initiatieven uit de samenleving | We gaan uit van de kracht van de samenleving. De gemeente werkt samen met inwoners, (maatschappelijke) organisaties, ondernemers. Realistische initiatieven kunnen worden uitgevoerd. | ||
03 - Effectief sociaal team | Met een effectief sociaal team voelen inwoners met een hulpvraag zich gehoord, gezien en begrepen. En krijgen zij hulp/steun die past in de context van de inwoner. | ||
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Toelichting | ||
---|---|---|---|
01 - Vitale samenleving | |||
01 - Stimuleren gezonde leefstijl | De Rijksoverheid wil dat mensen zo lang mogelijk gezond en vitaal blijven. Bijvoorbeeld door het bevorderen van een gezonde leefstijl, een gezonde leefomgeving en vaccinatieprogramma’s. Ook gemeenten, zorgverzekeraars, zorgverleners, scholen en bedrijven moeten daaraan bijdragen. We faciliteren dat inwoners met een gezondheidsachterstand worden opgespoord. Deze mensen hebben vaak schulden. Na het opsporen begeleiden wij hen om verbetering in hun leefsituatie en uiteindelijk in hun gezondheid te bereiken. Wij maken daarbij gebruik van het stimuleringsprogramma Gezond in de stad (GIDS). | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het project Toekomstgids richt zich op gezinnen met thuiswonende kinderen van 0-12 jaar die opgroeien in armoede. Er zijn al veel gezinnen gekoppeld aan een toekomstgids. In samenwerking met partners organiseren de toekomstgidsen activiteiten voor de gezinnen. In 2018 wordt onderzocht hoe nieuwe gezinnen bereikt kunnen worden. Daarnaast wordt gewerkt aan een meetinstrument om de effectiviteit van deze aanpak te meten. | |||
02 - Voorkomen en verminderen van middelengebruik en verslaving | Middelengebruik en verslaving dragen bij aan een ongezonde leefstijl en leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Voorkomen is beter dan genezen. Bij jeugd is de grootste gezondheidswinst te behalen. Tijdens je jeugd wordt de basis gelegd voor de gezondheid voor de rest van het leven. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het voorkomen van overmatig middelen gebruik en verslaving bij met name jongeren blijft een groot aandachtspunt. We bieden middels Tactus Verslavingszorg hulp aan jongeren en volwassenen die in de problemen komen door verslaving. De behandeling en begeleiding varieert van gesprekken tot klinische hulp. De focus ligt op preventieactiviteiten door voorlichtingsactiviteiten op scholen. Ook hebben er gesprekken plaatsgevonden met onze maatschappelijke partners waarbij het signaleren van middelengebruik onderdeel is van de reguliere werkzaamheden. | |||
03 - Signaleren dementieproblematiek | Mensen wonen langer zelfstandig. Daarbij hoort passende ketenzorg/hulp. Naast signaleren van dementie ook voldoende (mantel)zorg ondersteuning bieden in de leefomgeving van de oudere inwoners. Zoals het stimuleren kleinschalige dagopvang/dagbesteding en; faciliteren oplossingen in de wijk. Daarnaast moeten woonzorgvoorzieningen op peil gehouden worden. Zo kunnen ouderen op intramurale zorg terugvallen als dat nodig is. Dit is een belangrijk onderwerp in het forum wonen met zorg. In het forum nemen de verschillende woonzorginstellingen deel. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Het forum wonen met zorg heeft regelmatig overleg, er worden verbindingen gelegd met partijen die zich bezig houden met de woonbehoefte van oudere inwoners. Passende ketenzorg wordt o.a. geleverd door Carrefour en ZONL. | |||
04 - Subsidiëren op resultaat | Het subsidiebeleid gaat uit van partnerschap, vertrouwen en het sturen op resultaten. De mate van sturing hangt af van het type organisatie en de omvang van de ondersteuning/maatschappelijke inzet. Vrijwilligersorganisaties krijgen veel ruimte. Met professionele organisaties sturen wij resultaten. De gemeente bepaalt richting. Organisaties doen een voorstel hoe zij hier een bijdrage aan leveren. Wij gaan en blijven hierover met hun in gesprek en spelen in op maatschappelijke ontwikkelingen. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Op basis van de verantwoording 2017 zijn de kaders, de acties en de resultaten 2017 voor de grotere subsidies in kaart gebracht. Hierover voeren de accounthouders van de gemeente het gesprek met de professionele organisaties. Daarna volgt, voor de 1e keer, een vraaggesprek over de maatschappelijke effecten waaraan de organisatie een bijdrage kan leveren in 2019. De maatschappelijke effecten worden het komend jaar weer onder de loep genomen, verder aangescherpt en er wordt onderzocht hoe de inzet kan worden gemonitord. Voor 2019 gaat het om bijdrage van individuele organisaties aan de maatschappelijke effecten. De volgende stap is dat organisaties in coproductie werken aan maatschappelijke effecten. Voor zowel de gemeente als onze organisaties gaat het om leren, verbeteren en ontwikkelen. | |||
02 - Initiatieven uit de samenleving | |||
01 - Luisteren naar de behoeften vanuit de samenleving | Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers uit Noordoostpolder gaan samen met de gemeente aan de slag. Organisaties en instellingen krijgen meer ruimte en inwoners varen mee op eigen kracht. De gemeente verbindt, faciliteert en sluit aan. De dorpen en de wijken zijn de speelvelden waar de actie is. We stimuleren maatschappelijk initiatieven en faciliteren goede ideeën vanuit de samenleving. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Er zijn diverse initiatieven vanuit organisaties en inwoners waar de gemeente bij aansluit op basis van de behoefte. Ook wordt een plan gemaakt om initiatieven beter te faciliteren. | |||
02 - Benutten van informele zorg | In de samenleving wordt er steeds meer een beroep gedaan op het sociale netwerk van mensen. Niet langer is alleen de overheid aan zet. Familie, buren en vrienden kijken of ze burenhulp kunnen bieden. De formele zorg sluit hierop aan en werkt met deze informele zorg samen. De uitdagingen en kansen hebben de komende jaren onze aandacht. Wij stimuleren inwoners die daartoe in staat en bereid zijn tot vrijwilligerswerk. Daarnaast brengen we de behoefte van mantelzorg in kaart. En we faciliteren en verbinden van informele netwerken in de dorpen, buurten en wijken. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Betreft een reguliere taak van Carrefour welke conform werkplan wordt uitgevoerd. | |||
03 - Effectief sociaal team | |||
01 - Doorontwikkelen sociale teams | Inwoners met een hulpvraag kunnen terecht bij het sociaal team. De resultaten van de evaluatie gebruiken wij bij de doorontwikkeling. De nadruk komt weer te liggen op preventie. De teams zoeken samen met inwoners welke passende ondersteuning mogelijk is binnen generalistisch werken. Na de evaluatie hebben de bestuurders uitgangspunten opgesteld. Dat waren de bestuurders van alle betrokken organisaties (GGD, Carrefour, ZONL en gemeente). Daarnaast is een meerjaren plan gemaakt. De uitvoering van het meerjarenplan start 1-1-2018. In het plan staan de volgende onderwerpen:
| ||
Toelichting status activiteit | |||
Er wordt hard gewerkt om de doorontwikkeling van de sociale teams te implementeren. Op basis van de wijkscans en op basis van deskundigheid en competenties zijn de teams samengesteld. De teams gaan werken volgens de Nieuwe Route: de inwoner met een hulpvraag maakt, samen met zijn omgeving en de casusregisseur van het sociaal team, een plan waardoor de inwoner weer mee kan doen. Een coach en een wijkteammanager zijn aangesteld, daarom kan de procesbegeleider haar werkzaamheden afronden. De nieuwe sociale teams starten op 1 juli 2018. De overgang van de oude naar de nieuwe teams vindt gefaseerd plaats. | |||