Nieuwe erfsingelcampagne
Via de perspectiefnota 2017-2020 is een budget beschikbaar gesteld van € 100.000 voor een nieuwe erfsingelcampagne. De vorige erfsingelcampagne was een groot succes en er is nog steeds belangstelling bij de erfeigenaren. Landschapsbeheer Flevoland wil daarom nu een nieuwe erfsingelcampagne starten. De campagne houdt in dat erfeigenaren advies en gesubsidieerd plantmateriaal krijgen om hun erfsingel mee te herstellen. Met het budget uit de perspectiefnota kunnen ca. 70 erven meedoen. Daarnaast heeft Landschapsbeheer een Europese subsidieaanvraag ingediend (POP3-subsidie). Als deze subsidie wordt toegewezen, kunnen er meer erven meedoen. In de vorige periode werd de Europese subsidie samen met het gemeentelijk budget (cofinanciering) besteed. Nu lopen de gelden juridisch los van elkaar, maar worden ze wel allebei gebruikt voor hetzelfde project.
Beëindigen project Schaliegas
Voor het plan 'Schaliegas Nee' heeft de raad in 2014 een budget beschikbaar gesteld van € 50.000. Begin 2018 heeft minister Wiebes aangegeven dat schaliegas voor Nederland geen optie is en dat er geen vergunningen voor boringen naar schaliegas worden afgegeven. Inmiddels heeft ook de stuurgroep, o.a. bestaande uit een afvaardiging van gemeentebesturen, ingestemd met de afsluiting van het project. Doordat er door goede samenwerking met onder andere de regio weinig kosten zijn gemaakt, resteert er nog een bedrag van € 27.164 voor het project. Dit bedrag komt ten gunste van het exploitatieresultaat 2018.
Aanpassing inzameling PMD afval
In 2016 is de gemeente gestart met een nieuwe afvalinzameling. Elk huishouden ontving een mini-container voor het inzamelen van Plastic verpakkingen, Metaal en Drankkartons (hierna: PMD) en oud papier. Het PMD-afval en oud papier wordt één keer per vier weken opgehaald. Sindsdien verloopt, met name de inzameling van het PMD-afval, boven verwachting.
In een burgerpeiling van juli 2017 gaf ongeveer 49% van de geënquêteerden aan dat zij een vier wekelijkse inzameling van het PMD afval te weinig vonden. Er wordt nu voorgesteld, als wijze van proef, naast de milieustraat, op drie verschillende plekken in Emmeloord bovengrondse containers met een paslezer te plaatsen waar bewoners, met een capaciteitsgebrek, hun zakken met PMD afval kunnen storten. De komende 12 maanden gaan we de proef monitoren.
De kosten voor het aanschaffen en plaatsen van de drie bovengrondse containers bedraagt € 10.000. De containers worden in 10 jaar afgeschreven en deze jaarlijkse last ad. € 1.000 wordt verrekend in het tarief voor de afvalstoffenheffing 2019 en verder. De extra inzamelkosten die HVC in rekening gaat brengen worden opgevangen binnen de programmabegroting, onderdeel afval.
Plaatsen nieuwe glascontainers
Onze afvalinzamelaar HVC heeft onderzoek gedaan naar de spreiding van glascontainers binnen de gemeente. Ook heeft HVC onderzocht welke glascontainers rendabel zijn. Op basis van dit onderzoek heeft HVC de gemeente geadviseerd dat er meer glas kan worden ingezameld door een aantal glascontainers aan te schaffen en te verplaatsen. De kosten voor het leveren en plaatsen van de glascontainers bedragen € 34.950 en dit bedrag wordt voor 50% vergoed door Nedvang. Nedvang ondersteunt gemeenten en bedrijven bij het proces van scheiding, inzameling, hergebruik, preventie en registratie van verpakkingsafval. Deze vergoeding wordt toegekend aan gemeenten die achter blijven met de glasinzameling en de gemeente te stimuleren glas in te zamelen.
Voorgesteld wordt om een krediet beschikbaar te stellen van € 34.950, waarbij de helft van dit bedrag wordt opgevangen uit de vergoeding van Nedvang en de andere helft wordt opgevangen uit het beschikbare krediet voor invoering van de nieuwe afvalinzameling.
Wijkvernieuwing Botenbuurt
Tussen oktober 2017 en april 2018 zijn er door Mercatus en de gemeente gesprekken met bewoners gevoerd over de wijkvernieuwing van de Botenbuurt (als onderdeel van de centrumschil). Om de uitkomsten van deze gesprekken te vertalen en fundamentele keuzes te maken en (kunnen) onderbouwen voor de woningvoorraad en woonomgeving in een wijkvernieuwingsplan is een stedenbouwkundig plan nodig. Om dit plan te (laten) maken wordt een budget gevraagd van € 50.000. De helft van de te maken kosten wordt door Mercatus gedragen. De andere helft komt voor rekening van de gemeente en wordt gedekt uit de bestemmingsreserve Grondexploitaties, onderdeel herstructurering (woonvisie).
Verbetermaatregelen riolering Creil/Kraggenburg
In 2009 hebben het waterschap Zuiderzeeland en de gemeente Noordoostpolder het Afvalwaterakkoord OAS Noordelijk Flevoland ondertekend. In het afvalwaterakkoord hebben het waterschap en de gemeente verteringsmaatregelen in de bestaande afvalwaterketen onderling afgestemd. Om tot een meer evenredige verdeling te komen van de gezamenlijke besparing heeft het waterschap in 2009 € 700.000 overgemaakt naar de gemeente Noordoostpolder. Dit bedrag is gestort in de reserve optimaliseren afvalwatersysteem.
In Kraggenburg en Creil vindt vervanging van de gemengde riolering door een gescheiden stelsel plaats. De kosten hiervan zijn reeds opgenomen in de rioleringsvoorziening en kunnen worden ingezet. Tegelijk worden er een aantal verbetermaatregelen meegenomen. Dit budget is nog niet beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt een bedrag van € 97.963 beschikbaar te stellen uit de hiervoor beschikbare reserve optimaliseren afvalwatersysteem.
Doorontwikkeling cluster Wijkbeheer
Vorig jaar is samen met de gemeente Urk een businesscase uitgevoerd. Uit de businesscase “Wijkbeheer Noordelijk Flevoland” bleek dat samenvoeging in de vorm van een “serviceorganisatie” betere dienstverlening en kostenverlaging oplevert. Op bestuurlijk niveau is echter besloten dat beide wijkbeheren niet samengaan. Toch wil het cluster Wijkbeheer van de gemeente Noordoostpolder zich voorbereiden op de toekomst. Daarom is een doorontwikkelplan voor Wijkbeheer gerealiseerd.
De doorontwikkeling van cluster Wijkbeheer heeft een structurele besparing tot gevolg, met name op onderhoud/beheer van het materieel. Dit komt doordat meer cyclisch werk wordt uitbesteed met als gevolg dat, door de schaalgrootte van aannemers, de cyclische werkzaamheden efficiënter worden uitgevoerd. De grootste verandering is een verschuiving naar kleinere, elektrische voertuigen. Door de veranderende taak vervallen er zwaardere voertuigen en zullen er meer lichtere worden toegevoegd. In het kader van de doorontwikkeling zullen in 2018 de volgende investeringen worden gedaan.
Investeringen 2018 | |
---|---|
personenauto's (electrisch) | 180.000 |
bestelauto's (electrisch) | 94.800 |
Vorkheftruck (electrisch) | 31.000 |
Kleine aanhangers | 12.100 |
Grote aanhangers | 19.000 |
Fietsen | 1.600 |
Laadpalen | 20.000 |
Verzwaring aansluiting laadpalen | 10.000 |
Totaal | 368.500 |
De bovenstaande investeringen worden afgeschreven en de hieruit voortvloeiende structurele lasten maken onderdeel uit van de totale doorontwikkeling van cluster Wijkbeheer.
OFGV
Vanaf 2018 wordt de bijdrage van de deelnemers aan de omgevingsdienst (OFGV) berekend op basis van de in 2017 vastgestelde Kostprijssystematiek (KPS). Om de financiële gevolgen voor de deelnemers die een hogere bijdrage gaan betalen te verzachten is besloten de bijdrage in 2018 voor 50% te baseren op de KPS en vanaf 2019 de KPS voor 100% door te voeren. In onze gemeentebegroting is in 2018 uitgegaan van 100% KPS. Dit betekent voor 2018 een incidentele meevaller van € 137.515 welke zal worden toegevoegd aan het exploitatieresultaat 2018.
Ondersteuning in de vervolgfase Netwerk
De gemeente streeft ernaar om in 2030 energieneutraal te zijn. Het bereiken van een Lokaal Energie Akkoord vormt daarom een belangrijke pijler onder het duurzaamheidsbeleid van de gemeente. We hebben hier het afgelopen jaar op ingezet door het initiatief te nemen tot het opstarten van een lokaal energienetwerk, het Netwerk Noordoostpolder energieneutraal. De gemeente heeft het afgelopen jaar de opstartfase van het Netwerk ondersteund door het inzetten van een externe procesbegeleider. Vanuit het Netwerk is aangegeven dat in het begin van de vervolgfase het noodzakelijk is dat iemand het Netwerk blijft ondersteunen. Deze is onder andere verantwoordelijk voor de aansturing, coördinatie en verantwoording van het gehele projectenprogramma van het Netwerk.
De gemeente ziet –net als de overige deelnemers in het Netwerk- een gezamenlijk belang om in dit Netwerk de komende jaren vorm en uitvoering te geven aan de energietransitie. Een governance netwerk overeenkomst waarin de deelnemers in het Netwerk dit gezamenlijk belang onderschrijven en waarbij de gemeente dit begeleidt door een onafhankelijke manager/procesbegeleider beschikbaar te stellen zou een hiervoor toegesneden oplossing zijn.
|
In de tweede helft van 2018 gaat de procesbegeleider aan de slag. De kosten voor 2018 worden geschat op € 30.000. De ruimte binnen de programmabegroting, onderdeel uitvoeringsprogramma 2018, is € 20.000. Voorgesteld wordt om voor de resterende € 10.000 in te zetten uit de restantbudgetten (€ 27.164) ten behoeve van het beëindigde project "Schaliegas Nee".
Energiek Nagele
De coöperatie Energiek Nagele (hierna Energiek Nagele) heeft in mei 2018 een verzoek ingediend voor een financiële bijdrage van € 23.720 inzake het voorbereiden van de aanvraag proeftuin aardgasvrij wijken. Het gehele bedrag dat nodig is, is € 38.720,- . Het verschil wordt bijgedragen door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE).
Energiek Nagele heeft eerder een prijsvraag uitgezet in het kader van een zoektocht naar inspirerende en betekenisvolle oplossingen op het gebied van duurzame energie. Deze prijsvraag is onder meer gedaan in samenwerking met het RCE, de provincie Flevoland en de gemeente. Nagele in Balans heeft deze prijsvraag gewonnen. Hun plan met betrekking tot het starten van een proeftuin voor aardgasvrije bestaande wijken is op korte termijn uitvoerbaar.|
Voorgesteld wordt een budget van € 23.720 beschikbaar te stellen ten behoeve van de cofinanciering RCE-subsidieaanvraag van Energiek Nagele. Dit bedrag wordt gedekt uit de reserve Beleidsplan.
Reconstructie toegangsweg nabij de ontwikkellocaties aan de Meldestraat
Een tweetal percelen gelegen aan de Meldestraat wordt ontsloten door een tijdelijke weg. Deze weg is in eigendom van de gemeente. Door mogelijke voorziene ontwikkelingen op deze locatie dient de tijdelijke toegangsweg opnieuw te worden aangelegd/geschikt gemaakt. De lasten die hiermee gemoeid zijn bedragen € 78.000 en worden evenredig door de betrokken partijen waaronder de gemeente gedragen. Het aandeel voor de gemeente bedraagt € 26.000 en wordt te zijner tijd opgenomen in de nog op te stellen grondexploitatie ‘Meldestraat’. Tot dat moment worden de te maken kosten geactiveerd (op de balans verantwoord) conform de wet- en regelgeving (BBV).